Oosterzele even middelpunt van het land

Op 7 februari 2016, over deze onderwerpen: Financiën
De bestuursploeg met minister en parlementairen

N-VA-minister van Financiën Johan Van Overtveldt was vorige zaterdag te gast op de Valentijnsnocturne van N-VA Oosterzele. Door het feit de minister in het oog stond van een mediastorm(pje) kunnen we stellen dat Oosterzele dus eventjes in het middelpunt van het land stond: de meest besproken minister van dat ogenblik was in GC De Kluize.

Op de goed beklante Valentijnsnocturne - de vijfde al - van N-VA Oosterzele mochten voorzitter Jeroen De Cock en schepenen Jan Martens en Hanna Courtijn minister Van Overtveldt, kamerlid Peter Dedecker (die de dag erna aantrad in ‘De Zevende dag’) en Vlaams parlementslid Andries Gryffroy ontvangen.

De minister van financiën nam het woord en verklaarde zijn uitspraken van de laatste dagen.  Van Overtveldt had het over de noodzaak om de vennootschapsbelasting te hervormen, te vereenvoudigen en te verlagen en hij gaf er een antwoord op de vele vragen bij de betaalbaarheid ervan. Ons land moet aantrekkelijk blijven voor investeerders. Niets doen zal ons een pak geld kosten. Hij benadrukte dat voor een begroting in evenwicht vanaf 2018, wat absoluut noodzakelijk is, niet alleen de inkomsten in orde moeten zijn, maar ook de uitgaven. In een land met een overheidsbeslag groter dan 50 % ligt het kalf overduidelijk daar gebonden. De regering heeft daarin al grote stappen gezet, maar zal absoluut verder moeten gaan. Zo geven we binnen vijf jaar elk jaar 12 miljard euro meer uit aan de sociale zekerheid als we nu niet verder hervormen. Blijven hervormen en doorgaan op het ingeslagen pad, is dan ook de boodschap.

Bij de kazen, het vlees en de wijn (of de pintjes) werd nog lang nagekaart. Afspraken werden gemaakt om elkaar weer te zien op de zesde Valentijnsnocturne: zaterdagavond 11 februari 2017.

———

Op de foto N-VA Oosterzele met van links naar rechts: Jeroen De Cock (vz), kamerlid Peter Dedecker, Jeroen Martens (bestl.), gastspreker minister Johan Van Overtveldt, Christiaan Van Waeyenberge (bestl.), Simon Lejeune (bestl.), Eddy Courtijn (bestl.), Jo De Munter (ovz), Hanna Courtijn (schepen), Daniël De Ganck (bestl.), Jan Martens (schepen), Bart Decruyenaere (sec) en Vlaams volksvertegenwoordiger Andries Gryffroy.

Afspraak voor de zesde valentijnsnocturne op 11 februari 2017!