Slimme camera's in Oosterzele

Op 22 december 2015, over deze onderwerpen: Sociale veiligheid en politie
Slimme camera

Schepen voor Sociale veiligheid Jan Martens (N-VA) verdedigt de plaatsing van slimme camera's in Oosterzele. De verzamelde oppositie kantte zich tegen het aankopen van een basissysteem voor de installatie van slimme camera's op de N42. Het effect op de snelheid van de weggebruikers zou te klein zijn volgens Groen en volgens Open VLD moet Oosterzele dat niet alleen doen wegens 'te duur'. Groen beweert dat slimme camera's niet helpen en het "zou hen verwonderen dat een dief via de N42 de autoweg oprijdt".

"Dit is een investering die we wél willen uitvoeren", repliceert schepen Martens, "ondanks de besparingen. En wel omdat we willen dat het aantal inbraken daalt." Na een lange studie - niet "plots" - zullen we nu investeren in slimme camera's. "Dat de politiezone niet overtuigd zou zijn van de meerwaarde van dit systeem is niet waar" zegt korpschef Yves Asselman. Schepen Martens vult aan: "Wel is het zo dat de andere gemeenten in de zone niet wensten mee te betalen voor een systeem op de N42 in Oosterzele. We konden dus kiezen: de subsidies van Vlaanderen (méér dan 50 000 euro) gebruiken en iets doen aan de inbraakgolf, of deze kans voor altijd laten ontglippen en niets doen. Het systeem is geschikt voor 50 camera's. Naarmate de middelen beschikbaar zijn, kan het netwerk op een eenvoudige manier vergroot en de mazen verfijnd worden. Dit kan op andere invalswegen. En dit kan ook in aangrenzende gemeenten, zelfs buiten de zone. Op die manier kan Oosterzele haar pioniersrol zelfs te gelde maken en de investering voor een deel terugverdienen. Het is in ieder geval een goed bestudeerde investering die de veiligheid van onze inwoners moet verhogen", besluit schepen Martens.