Verkeersdrukte in de richting E40 neemt toe

Verkeersdrukte afrit E40 - N42

De Vlaamse Ardennen is traditioneel een pendelregio. De drukte op de gewestwegen richting E40 werd de laatste jaren gevoelig groter. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Diependaele onderstreept daarom de noodzaak van een spoedige ontdubbeling van het wegvak N42 tussen Wetteren en Oosterzele om de doorstroming te verbeteren.

Aanschuiven om de E40 op te raken: het is stilaan een vertrouwd beeld in de Vlaamse Ardennen. Zowel op de N42 in Oosterzele als op de N46 in Erpe-Mere is het dagelijkse kost. Het werd er de laatste jaren ook niet beter op, zo blijkt uit de verkeersgegevens die Matthias Diependaele opvroeg.

 

N42

Sinds 2014 staan er vaste tellussen op de N42 die 24 op 24 en 7 op 7 het verkeer registreren.[1] Dat laat ons toe telgegevens van 2015 te vergelijken met die van 2014.[2] Daaruit blijkt dat het vooral in Oosterzele op een jaar tijd gevoelig drukker werd: 6 % meer verkeer in Oosterzele richting Lessen en +3 % naar Wetteren. In Zottegem stellen we 3 % meer verkeer vast richting Lessen en 2 % naar Wetteren.

Dat betekent 581 voertuigen per dag extra in Oosterzele richting Lessen en 318 naar Wetteren. Er rijden daar nu dagelijks ruim 10.000 voertuigen in beide richtingen. “Qua toename op een jaar kan dit tellen, aangezien het verkeer op de meeste gewestwegen stabiliseert. Vooral rond de aansluiting op de E40 krijgt de N42 alsmaar meer verkeer te slikken. De bestaande weginfrastructuur kan dit niet aan, met grote files als gevolg om op of af de snelweg te geraken.”, stelt Matthias Diependaele.

De Vlaamse overheid werkt aan een upgrade van het wegvak tussen Oosterzele (oprit E40) en Zottegem van het bestaande 2x1 wegprofiel naar een tweebaansweg. Die verhoogde capaciteit moet het afvoeren van het verkeer ten goede komen. Het dossier sleept al jaren aan, maar in december ‘15 werd de plan-MER opgeleverd waarin de verschillende alternatieven bestudeerd werden. Nu werkt de Vlaamse overheid aan een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) om dit in de praktijk te brengen.

“De Oosterzeelse N-VA is reeds jaren vragende partij voor de ontdubbeling. Toch moet de leefbaarheid en de landelijkheid van de gemeente gewaarborgd blijven. We denken dan in het bijzonder aan de wijk ‘den Anker’. We wachten vol spanning af met welk planvoorstel de Vlaamse overheid zal komen”, stelt Oosterzeels N-VA-voorzitter Jeroen De Cock.       

 

N46

Ook de N46 (de weg tussen Aalst en Oudenaarde) staan op twee plaatsen tellussen, nl. in Herzele en Zottegem. Daarvan konden we de telgegevens t.e.m. oktober 2015 vergelijken met de afgelopen jaren.  In Herzele richting Zottegem gaat het om een daggemiddelde in 2015 van 6797 voertuigen; richting Aalst is dat 6947. Tijdens de spits worden er gemiddelden opgetekend van ruim 500 wagens per uur. Het meeste van dat verkeer gaat naar of komt van de E40. Op het op- en afrittencomplex te Erpe-Mere kan het dan ook behoorlijk druk worden. Tegenover 2012 betekenen deze getallen een toename van het aantal voertuigen van 3 % richting Zottegem en 4,5 % richting Aalst.

“Herzele is een typische woongemeente. Dat brengt natuurlijk heel wat woon-werkverkeer met zich mee. Bovendien is het aantal inwoners van Herzele de afgelopen jaren contant gestegen. Dit zorgt ervoor dat de verkeersdrukte jaar na jaar toeneemt. Dit probleem zal zich dus helaas niet vanzelf oplossen. Een structurele aanpak dringt zich op.”, zegt lokaal voorzitter Toon De Bock.

“Het reeds verzadigde stuk ter hoogte van Erpe-Mere komt alsmaar meer onder druk te staan. Daarom is het van cruciaal belang om de verkeersstromen vanuit de regio Zottegem richting E40 zo vlot mogelijk te laten verlopen. De ontdubbeling van het wegvak van de N42 in Oosterzele? is daar het finale sluitstuk van. We blijven onverkort achter een spoedige realisatie daarvan staan., besluit Diependaele.    

[1] Deze tellussen staan te Oosterzele (kmpt 5.3); Zottegem (kmpt 10.5) en Geraardsbergen (kmpt 20.8 en 25.5). [2] Het betreft de vergelijking van de maanden maart 2015 met maart 2014. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is