Oudejaarsavond: verknal geen dierenlevens

Op 28 december 2018, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Maandagavond is het weer zover. Oudejaarsavond. Het jaar 2018 wordt ingeruild voor 2019 en om dat niet onopgemerkt voorbij te laten gaan wordt hier en daar vuurwerk afgestoken. Leuk en gezellig, maar niet voor iedereen. ‘De vraag die we ons hierbij moeten stellen is of die enkele knallen en lichtflitsen belangrijker zijn dan het mogelijk verknallen van dierenlevens’, zegt Simon Lejeune, ondervoorzitter bij N-VA Oosterzele.

De lichtflitsen en de luide knallen die met vuurwerk gepaard gaan, beangstigen honden en andere dieren in grote mate. In Oosterzele is het verboden om in open lucht vuurwerk af te steken, tenzij men hiervoor een vergunning heeft. Een uitzondering wordt gemaakt in de nacht van oud naar nieuw tussen 00h en 01h.

Tijdens nieuwjaarsnacht worden huisdieren dan ook beter binnen gehouden. Dieren die normaal in een weide verblijven, worden best op stal gezet. Ook met andere tips kan je rekening houden.

• Laat voldoende licht in de ruimte waar het dier zich bevindt, zodat lichtflitsen van vuurwerk minder opvallen.
  • Vermijd scherpe of breekbare voorwerpen in de buurt van dieren.
  • Zet muziek of televisie iets luider zodat de geluidsknallen minder opvallen.
  • Controleer uw tuin op restanten van vuurwerk. Niet-ontplofte stukken kunnen nog steeds ontploffen.

Met N-VA Oosterzele willen wij dierenwelzijn meer op de lokale agenda plaatsen. Ook op gemeentelijk vlak kunnen we veel bereiken. ‘Sinds 2014 is er op het Vlaamse bestuursniveau sprake van een echt dierenwelzijnsbeleid. Met N-VA Oosterzele willen wij dit op gemeentelijk vlak doortrekken’, besluit Simon Lejeune.