Binnenkort huisdierstickers in Oosterzele?

Op 8 oktober 2020, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Binnenkort huisdierstickers in Oosterzele? Zijn er binnenkort huisdierstickers verkrijgbaar in de gemeente Oosterzele? Als het van N-VA Oosterzele afhangt wel. Zo’n sticker kan de brandweer- of andere hulpdiensten informeren over de aanwezigheid van dieren in huis. “De huisdiersticker kan dierenlevens redden en dus dierenen mensenleed vermijden”, zegt Simon Lejeune, voorzitter van N-VA Oosterzele.

Brandweermannen en -vrouwen hebben tijdens een woningbrand ook altijd oog voor dierenlevens, maar vaak zijn ze niet op de hoogte van hun aanwezigheid in huis. Vlaams Dierenminister Ben Weyts (N-VA) verspreidde twee jaar geleden al eens een half miljoen huisdierstickers. In een mum van tijd waren alle 500.000 stickers verdeeld.

Weyts komt nu nog eens met een half miljoen stickers. Opnieuw worden ze verdeeld via de lokale besturen. N-VA Oosterzele vraagt Oosterzeels schepen van Dierenwelzijn Orville Cottenie in te gaan op het aanbod en stickers te bestellen. “De huisdiersticker is een eenvoudige en efficiënte manier om de brandweer snel te laten weten hoeveel en welke dieren er in huis zijn”, zegt Simon Lejeune, voorzitter van N-VA Oosterzele. Voor de gemeente brengt dit geen extra kosten met zich mee. “Er is dus geen enkele reden om hier niet in mee te gaan”, klinkt het bij N-VA Oosterzele.

Oosterzeels schepen van Dierenwelzijn, Orville Cottenie, reageert alvast positief op het aanbod van Vlaams Dierenminister Ben Weyts. “Als eerste schepen van Dierenwelzijn in Oosterzele past dit volledig in onze lokale aanpak”, aldus schepen Cottenie.