N-VA Oosterzele heeft plan klaar om Oosterzeelse kapellen te herwaarderen

Op 6 februari 2022

N-VA Oosterzele heeft een plan klaar om de vele kapelletjes in Oosterzele op te knappen en te herwaarderen. Het plan kijkt in eerste instantie naar de acht kapellen die in eigendom zijn van de gemeente, maar voorziet tegelijk een visie op langere termijn om onderhoud te garanderen en ook om de vele andere kapelletjes in Oosterzele te herwaarderen. “Kapelletjes hebben een zekere erfgoedwaarde, ze geven karakter aan een gemeente en hebben vaak een eigen geschiedenis. Dat moeten we koesteren”, zegt N-VA-voorzitter Simon Lejeune.

Onze gemeente telt tientallen kapelletjes. Die kwamen er ooit met een specifieke reden. Ze stonden centraal tijdens processies, in tijden van nood of ter ere of herdenking van iets of iemand. Vroeger speelden die kapellen hoofdzakelijk vanuit religieus oogpunt een belangrijke rol, maar vandaag vaker vanuit belevingsoogpunt van dit erfgoed en het omliggende landschap. Veel van onze kapelletjes staan er helaas verwaarloosd bij. Daar wil N-VA Oosterzele iets aan doen. Via een samenwerking tussen de gemeente, Erfgoed Viersprong en de Oosterzelenaren zelf, wil N-VA Oosterzele de kapelletjes gefaseerd opknappen en herwaarderen.

Het plan voorziet een herwaarderingstraject waar de focus in eerste instantie ligt op de acht kapelletjes die eigendom zijn van de gemeente. Het traject voorziet ten eerste een onderzoek dat in kaart brengt welke ingrepen nodig zijn. Nadien voorziet het plan een opknapbeurt en wordt ook de mogelijkheid bekeken om de directe omgeving van de kapel te verruimen met een bankje of een infobord. Om verder onderhoud te garanderen en te vermijden dat geleverde inspanningen snel verdwijnen, voorziet het plan een samenwerking met erkende peters en meters die als vrijwilliger mee een oogje in het zeil kunnen houden. “Het is belangrijk dat we hier de Oosterzelearen zelf bij betrekken. Lokaal erfgoed is van ons allemaal”, zegt N-VA-voorzitter Lejeune.

Daarnaast wordt ook aan de kerkfabrieken gevraagd of zij mee in het herwaarderingstraject willen stappen. Op langere termijn wordt een vergelijkbaar traject opgesteld om ook de vele andere kapelletjes in Oosterzele op te knappen, te herwaarderen en via vrijwilligers blijvend te onderhouden.

“Een herwaardering van de kapelletjes betekent een herwaardering van ons gemeentelijk erfgoed en zo ook een herwaardering van onze gemeente”, vindt Simon Lejeune. Ook N-VA-schepen Orville Cottenie is enthousiast om het plan mee gestalte te geven en ziet nog andere troeven: “In de toekomst kunnen we de kapelletjes via fiets- of wandelroutes aan elkaar verbinden. Zo plaatsen we ons lokaal erfgoed nog meer in de kijker”, besluit Cottenie.