Strijd tegen eenzaamheid opvoeren

Op 17 november 2020

‘Oosterzele zorgt, voor elkaar’. Met deze werktitel wil N-VA Oosterzele de gemeente aansporen om van eenzaamheidsbeleid een prioriteit te maken. De lokale N-VA-afdeling wil met tien concrete voorstellen een versterkte basis leggen voor de bestrijding van eenzaamheid en sociaal isolement. “Ook in Oosterzele leven mensen in eenzaamheid of sociaal isolement. Als bestuursniveau dat het dichtst bij de mensen staat, moet de gemeente van de bestrijding van eenzaamheid en sociaal isolement een kerntaak maken”, zeggen Nele Van de Voorde en Dieter Lumen, bestuursleden van N-VA Oosterzele.

Eenzaamheid en sociaal isolement zijn vaak verborgen kwalen in onze samenleving. Kwalen die ook de coronapandemie meer dan ooit bloot legt. De bestrijding ervan is in de eerste plaats een taak van elke Vlaming en van de volledige gemeenschap. Ook de overheid kan hierin een rol spelen. Vooral het lokale bestuursniveau, dat het dichtst bij de mensen staat.

Daarom wil N-VA Oosterzele dat de bestrijding van eenzaamheid en sociaal isolement een kerntaak wordt van de lokale overheid. N-VA Oosterzele komt met tien concrete maatregelen die er mee voor moeten zorgen dat deze problematiek prioritair aangepakt wordt. Naast een meldpunt, buurtprojecten en de uitbreiding van een vervoerdienst, wordt er ook gekeken om op korte termijn eenzaamheid in tijden van corona gericht aan te pakken. “We willen mensen die in eenzaamheid of sociaal isolement leven actief betrekken en hen de juiste ondersteuning bieden”, zeggen Nele Van de Voorde en Dieter Lumen, bestuursleden voor N-VA Oosterzele en beiden actief in de zorgsector.

Voor N-VA Oosterzele hoeft het bij hun tien voorstellen niet te stoppen. “Eenzaamheid en sociaal isolement bestrijden, is een zaak van mensen. Alle ideeën om deze problematiek aan te pakken, zijn en blijven meer dan ooit welkom”, klinkt het bij N-VA Oosterzele.

10-punten-plan

1. Meldpunt: zichtbaar, digitaal en telefonisch

2. Opstarten project 'Oosterzele voor elkaar': buurtproject waarbij buren elkaar makkelijk kunnen vinden en makkelijk hulp kunnen bieden

3. Uitbreiding vervoerdienst