Reflecterende huisnummers in Oosterzele

Op 17 december 2020

Op voorstel van N-VA Oosterzele zal de gemeente Oosterzele twee keer per jaar een oproep lanceren aan al haar inwoners om een reflecterend huisnummer aan te vragen. Nieuwe inwoners krijgen een reflecterend huisnummer bij hun intekening in het bevolkingsregister. “Op die manier willen we ervoor zorgen dat hulpdiensten geen tijd verliezen met het zoeken naar het juiste huis. Tijd die soms verschil kan maken tussen leven en dood”, zegt Dieter Lumen, bestuurslid van N-VA Oosterzele en professioneel spoedverpleegkundige in AZ Sint-Elisabeth.

Zichtbare huisnummers zijn een noodzakelijk hulpmiddel voor onder andere hulpdiensten en politie. Net als in andere gemeenten stellen we echter ook in Oosterzele vast dat huisnummers te vaak slecht zichtbaar zijn of zelfs ontbreken. “Als hulpverlener ervaar je enkel onmacht wanneer je tijd verliest met het zoeken naar het juiste huisnummer. Deze tijd kan in sommige gevallen het verschil maken tussen leven en dood”, zegt Dieter Lumen (N-VA Oosterzele).

Daarom zal de gemeente twee keer per jaar een oproep lanceren waarop Oosterzelenaren reflecterende huisnummers kunnen aanvragen. Dat heeft het Oosterzeelse schepencollege beslist op voorstel van N-VA Oosterzele. “Door de oproep te herhalen, herinneren we onze inwoners meermaals per jaar aan de problematiek en bieden we een oplossing eraan tegemoet te komen”, zegt Dieter Lumen (N-VA Oosterzele). Ook nieuwe inwoners krijgen een reflecterend huisnummer bij hun intekening in het bevolkingsregister.

“Als spoedverpleegkundige weet ik vanuit de praktijk hoe moeilijk en frustrerend het is om te zoeken naar het juiste huis”, zegt Dieter Lumen. “Zeker wanneer het donker is of het is slecht weer, kunnen reflecterende huisnummers het verschil maken.”