Reflecterende huisnummers kunnen levens redden

Op 28 november 2020

Zichtbare huisnummers zijn een noodzakelijk hulpmiddel voor onder andere hulpdiensten en politie. Net als in andere gemeenten stellen we echter ook in Oosterzele vast dat huisnummers nog al te vaak slecht zichtbaar zijn of zelfs ontbreken. Daarom stelt N-VA Oosterzele voor om via een halfjaarlijkse oproep reflecterende huisnummers aan te bieden. “Als hulpverlener ervaar je enkel onmacht wanneer je tijd verliest met het zoeken naar het juiste huisnummer. Deze tijd kan in sommige gevallen het verschil maken tussen leven en dood”, zegt Dieter Lumen, bestuurslid bij N-VA Oosterzele en spoedverpleegkundige in AZ Sint-Elisabeth Zottegem.

Hulpdiensten en politie, maar ook postbodes, pakjesdiensten en bezoekers. Voor al deze mensen is een zichtbaar huisnummer belangrijk. Toch loopt de zoektocht naar het juiste huisnummer vaak moeilijker dan gepland. Vooral ’s avonds en ’s nachts is het voor hulpdiensten en politie niet evident het juiste huisnummer te vinden. Tijd voor een uitgebreide zoektocht hebben zij echter niet.

Daarom wil N-VA Oosterzele het gebruik van reflecterende huisnummers aanmoedigen en ondersteunen vanuit de gemeente. In navolging van wat reeds in vele andere gemeenten gebeurde, wil de Oosterzeelse N-VA-afdeling via een halfjaarlijkse oproep alle Oosterzelenaren de kans geven om gratis een reflecterend huisnummer aan te vragen. Nieuwe inwoners krijgen een reflecterend huisnummer bij hun intekening in het bevolkingsregister. “Op die manier willen we iedereen blijvend informeren, sensibiliseren en aansporen om de overstap naar reflecterende huisnummers te maken”, zegt Dieter Lumen van N-VA Oosterzele.

“Als spoedverpleegkundige weet ik vanuit de praktijk hoe moeilijk en frustrerend het is om te zoeken naar het juiste huis”, zegt Dieter Lumen. “Zeker wanneer het donker is of het is slecht weer, kunnen reflecterende huisnummers het verschil maken.”