Vrijwilligerskorps in Oosterzele?

Op 7 maart 2023

Komt er een vrijwilligerskorps in Oosterzele? Wel als het van N-VA Oosterzele afhangt. in een vrijwilligerskorps engageren zich om lokale zorg- en veiligheidsdiensten bij te staan in geval van nood. Een vrijwilligerskorps kan bijvoorbeeld ingezet worden bij de  informatiedoorstroming bij een lokale noodsituatie, om bij wateroverlast zandzakjes te vullen en rond te dragen of om bij grote hitte water rond te dragen in rust- en verzorgingscentra. “De eerstelijnsdiensten die instaan voor zorg en veiligheid kunnen bij crisissituaties steeds ondersteuning gebruiken”, zegt Simon Lejeune, voorzitter N-VA Oosterzele.

Bij noodsituaties kunnen helpende handen grote verschillen maken. Daarom lanceerde Lubbeeks N-VA-burgemeester Theo Francken vorig jaar het eerste vrijwilligerskorps in zijn gemeente Lubbeek. Jongeren tussen 15 en 25 jaar werden aangeschreven. Geïnteresseerde jongeren werden samengebracht. Meer dan dertig jongeren schreven zich in het Lubbeekse vrijwilligerskorps in en volgden enkele basisopleidingen.

N-VA Oosterzele wil het vrijwilligerskorps nu ook in Oosterzele lanceren. “Er zijn veel mensen die meer willen doen voor hun lokale gemeenschap, maar vaak niet weten hoe”, zegt Simon Lejeune, voorzitter van N-VA Oosterzele. “Daarom wil N-VA Oosterzele dat ook het Oosterzeelse gemeentebestuur werk maakt van een lokaal vrijwilligerskorps”. In de eerste plaats moeten Oosterzelenaren aangeschreven worden. Geïnteresseerden kunnen op een info-avond verder geïnformeerd worden, waarna de vrijwilligers enkele basisopleidingen volgen bij de lokale zorg- en veiligheidsdiensten.

In de gemeente Lubbeek werd het vrijwilligerskorps intussen al één keer met succes ingeschakeld. Toen er een probleem was met drinkwater in en rond Lubbeek, schakelde de gemeente de vrijwilligers mee in om waterzakjes te verdelen aan zij die dit het meeste nodig hadden.