Op weg naar een gedigitaliseerde gemeente.

Op 31 mei 2018

De nieuwste laptops en smartphones, nuttige apps en zelfs artificiële intelligentie worden steeds meer een vast gegeven in een moderne organisatie waardoor vaak het belang van het netwerk om al die toestellen met elkaar te verbinden wordt vergeten. En belangrijker nog hoe dat zo kostenefficiënt, zo snel en zo doeltreffend mogelijk gebeurt. Om dat te kunnen verwezenlijken werd er gewerkt naar een performante ICT- dienst, destijds (lees: 6 jaar geleden) samen met de dienst communicatie, de dienst informatie genaamd.

Ondertussen heeft het beleid de dienst uitgebouwd met een VTE- helpdesk medewerker, een informatieveiligheidsconsulent en een aantal projectmedewerkers. Samen met de vakschepen Hanna Courtijn realiseerden deze professionals de reorganisatie van het volledige netwerkinfrastructuur van de gemeente. Gezien onze gemeentelijke diensten zijn verspreid over verschillende sites is de kwaliteit van het netwerk zeer belangrijk. De verouderde netwerkinfrastructuur, die zorgde voor storingen en soms zelfs geen verbinding, voldeed niet meer aan de noden van een modern gemeentebestuur zoals extra digitaal aanbod voor de burger en integratie OCMW en gemeente. Ook dat moest worden gestroomlijnd.

Nu dit kluwen volledig op punt werd gesteld, kijkt N-VA uit naar het verfijnen van aanbod naar de burger. De eerste stappen zijn hiervoor reeds gezet. De website zal tegen het najaar online worden gesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met de input van digitale formulieren zodat de inwoner sneller en efficiënter zijn (aan)vragen kan stellen en opvolgen. De openbare Wifi in alle gebouwen is actief. Alsook wordt een project coördinator aangesteld voor het onderzoeken naar een programma op maat waarin ouders de mogelijkheid krijgen hun kinderen digitaal in te schrijven, zonder dat het aanbod hiervoor moet worden aangepast. Er wordt ook verder onderzoek gedaan hoe open data en artificiële intelligentie het aangenamer kunnen maken voor inwoner en bestuur. En niet te vergeten hoe we de opkomende digitalisering kunnen passen in een inclusief beleid zodat niemand uit de boot valt als gevolg van de toenemende digitalisering.

De N-VA is tevreden dat onder leiding van het nieuw bestuur grote stappen en investeringen zijn genomen om de interne structuren te reorganiseren ten behoeve van de inwoner. Zo sterkt N-VA zijn visie dat verder reikt dan louter zelfrealisaties in mandatenfuncties maar juist kadert in een innoverend denken met een oog voor het financieel klimaat van ons Oosterzele en de dienstverlening naar de inwoner. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is