Gemeente Oosterzele maakt middelen vrij voor herwaardering van kapelletjes

Op 20 april 2023

Op vraag en initiatief van N-VA Oosterzele maakt de gemeente Oosterzele €25.000 vrij om kapelletjes in de gemeente te renoveren en te herwaarderen. “Goed nieuws, in aanloop naar Erfgoeddag van komende zondag”, vinden ze bij N-VA Oosterzele. De lokale N-VA-afdeling diende meer dan een jaar geleden een uitgewerkt voorstel in om de vele kapelletjes beter te onderhouden. “We hopen dat het nu vooruit gaat”, zegt Simon Lejeune, voorzitter van N-VA Oosterzele. “Kapelletjes hebben een zekere erfgoedwaarde en geven karakter aan een gemeente. We mogen deze dan ook niet laten verloederen”, aldus Lejeune.

Onze gemeente telt tientallen kapelletjes. Die kwamen er ooit met een specifieke reden. Ze stonden centraal tijdens processies, in tijden van nood of ter ere of herdenking van iets of iemand. Vroeger speelden die kapellen hoofdzakelijk vanuit religieus oogpunt een belangrijke rol, maar vandaag vaker vanuit belevingsoogpunt van dit erfgoed en het omliggende landschap. Een aantal van deze kapelletjes zijn in eigendom van de gemeente. Helaas staan te veel kapelletjes in Oosterzele er verwaarloost bij. Om de verloedering tegen te gaan werkte N-VA Oosterzele een herwaarderingsplan uit om in eerste instantie de kapelletjes te renoveren en te herwaarderen.

Volgend op het initiatief van N-VA Oosterzele om de Oosterzeelse kapelletjes te renoveren en te herwaarderen maakt de gemeente nu €25.000 vrij om renovatiewerken uit te voeren. Dat blijkt uit de laatste wijzigingen aan het meerjarenplan. “Een herwaardering van de kapelletjes betekent een herwaardering van ons gemeentelijk erfgoed en zo ook een herwaardering van onze gemeente”, zegt Simon Lejeune, voorzitter van N-VA Oosterzele. “We hopen dan ook dat de nodige renovatiewerken nu snel aangevat worden.”

Naast renovatiewerken pleit N-VA Oosterzele er ook voor om kapelletjes te herwaarderen door ze bijvoorbeeld met elkaar te verbinden via een wandel- of fietsroute . Of door aan bepaalde kapelletjes een rustbank te voorzien of een infobord met een korte historische achtergrond over het kapelletje in kwestie.