De CD&V en de N-VA van Oosterzele vullen de mandaten in.

Op 3 december 2012
De kiezer bezorgde het kartel CD&V/N-VA op 14 oktober een mooie overwinning met 14 verkozenen. Deze ruime meerderheid zorgde er voor dat het kartel geen haast hoefde te maken bij het vormen van het bestuur voor de komende legislatuur.

Nu is een eerste fase van de onderhandelingen afgerond. De namen die de komende zes jaar het kartelprogramma zullen uitvoeren, zijn bekend.

Huidig burgemeester Johan Van Durme wordt voorgedragen als burgemeester. Hij zal het Oosterzeelse schepencollege leiden dat gevormd wordt door Christ Meuleman (CD&V), Marleen Verdonck (CD&V),  Jan Martens (N-VA) en Hanna Courtijn (N-VA). Ook Wilfried Verspeeten komt voor 3 jaar in het college en wordt nadien vervangen Jean Marie De Groote (CD&V). Els De Turck (CD&V) wordt OCMW-voorzitter en wordt decretaal toegevoegd aan het college van Burgemeester en schepenen. Jean Marie De Groote wordt in 2013 voorzitter van de gemeenteraad voor 3 jaar en nadien opgevolgd door HILDE DE SUTTER (CD&V).

In de gemeenteraad wordt een CD&V-fractie en een N-VA-fractie gevormd.

Op woensdag 2 januari 2013 wordt de nieuwe gemeenteraad om 20 uur geïnstalleerd. Die avond wordt ook de benoeming van de burgemeester bekend gemaakt, leggen de nieuwe ge­meenteraadsleden hun eed af en worden de voorzitter van de gemeenteraad, de schepenen, de leden van de OCMW raad en de Oosterzeelse afvaardiging in de politieraad verkozen.

Volgende gemeenteraadsleden leggen de eed af: Vermeiren Filip,De Sutter Hilde,Peter Willems, Christianne Immegeers-Schreyen, De Vos Linda, Ivan Roelekens, Koen Beeckman, Marc De Smet, Kristof Van Cauwenberghe en Rita De Loore.