De Kluize op koers voor nieuw cultureel seizoen

Op 7 juni 2013

Om evidente redenen was dat in het debuutjaar nog niet het geval, maar om te tonen dat het AGB cultureel nu helemaal op koers zit, trokken burgemeester Johan Van Durme en schepenen Jan Martens en Marleen Verdonck zelfs een koerstenue aan en gingen ze op de rollen zitten.

‘De opstart ligt achter de rug, de groeipijnen zijn geleden, de coördinaten zijn ingegeven, we liggen op koers’, zegt David De Landsheere, departementshoofd Vrije Tijd.

‘We openen op 27 september in stijl met een klepper van formaat: de nieuwe show van Wouter Deprez. De Kluize wil zich definitief profileren als een gemeenschapscentrum pur sang, maar met een rebels kantje.’

Nog opvallende namen dit seizoen zijn De Schedelgeboorten, NTGent, Moddi, Tristero en muziektheater LOD met Josse De Pauw.

‘De opgesomde artiesten noemen we ‘De keuze van De Kluize’. Voor 70 euro kan u naar al deze voorstellingen en u krijgt er nog 2 tickets bovenop.’

Andere toppers die we in het programma bespeuren: illusionist GILI, zangeres Jo Lemaire, de ode aan Yasmine met onder andere Clara Cleymans en Barbara Dex, Walter Baele, Bart Cannaerts, ‘Een trooster’ van Daan Hugaert, Xander De Rijcke enz...

Van bij de start beloofde AGB De Kluize de koers van samenwerking en coproductie te zullen volgen en ze maken die belofte waar onder de noemer uitgezonderd plaatselijk verkeer. ‘We gingen op zoek naar programma’s die het lokale verenigingsleven zouden kunnen interesseren en lieten ons inspireren door de identiteit en eigenheid van verenigingen, maar ook de jaarthema’s waaronder gewerkt wordt’, zegt programmator Els Van Nieuwenhove.

‘Wij zien de verenigingen als partners in het programmeren. Samen vormen we een team met kopmannen, helpers en soigneurs.’

Het AGB wil ook lokaal talent stimuleren, sturen en laten ontbolsteren. Illustratoren Marieke De Munck en Lukas Verstraete werkten mee aan de programmabrochure en De Kluize is co-producent voor de eerste productie van jeugdtheatergezelschap Duo Abbraccio, voorjaar 2014.