Eerlijk en evenwichtig afvalbeleid

Op 1 december 2013
Zelfs met de nieuwe afvaltarieven die door Vlaanderen en de afvalintercommunale ILvA gevraagd werden, betaalt de gemeente nóg 40 % uit de algemene belastingen. Daarmee betalen mensen die sorteren en afvalarm aankopen dus evenveel als wie daar niets doet aan de eigen afvalproductie. Het voordeel van de tariefaanpassing is dat wie dit wil, kan letten op de eigen hoeveelheid  afval. De 240-liter container inwisselen voor een 140-litercontainer en die even vaak laten ledigen, maakt de tariefaanpassing ongedaan, en dit voor jaren.

Oosterzele staat nu met de nieuwe tarieven gelijk met bijna alle omliggende gemeenten en daarmee wordt ook het afvaltoerisme een halt toegeroepen. Ook wordt er blijvend gekozen voor het comfort van de container en niet voor vuilniszakken die door veel inwoners als niet praktisch worden ervaren. Wie denkt aan sluikstorten of verbranden: de ‘pakkans’ wordt verhoogd, voor wie gesnapt wordt zal de prijs voor afvalstickers een heel kleine uitgave geweest zijn.

Schepen Jan Martens: "Dit is eerlijk beleid dat er op gericht is met de hulp van iedereen onze gemeente en haar samenleving gezonder, beter en mooier te maken. Het gaat in werkelijkheid om 3 of 6 euro per maand en zelfs dat valt te verminderen. Dit omschrijven als een ‘platte belastingverhoging’ is goedkoop uit de mond van een partij die al jarenlang mee verantwoordelijk is voor het torenhoge belastingsbeleid in België. Als meest recente voorbeeld kunnen we hier de onbetaalbare brandweerbelasting van honderdduizenden euro’s aanhalen die de regering oplegt: had Oosterzele deze kost niet plots en onaangekondigd gepresenteerd gekregen, dan diende de broeksriem niet zo strak aangehaald te worden als nu! Eerst er voor zorgen dat het schip averij oploopt en vervolgens roepen dat herstellen van de schade teveel geld kost, is doorzichtig.”