Mondmaskers voor Oosterzele

Op 3 juni 2020

Het dragen van mondmaskers is het nieuwe normaal. De gemeente kocht 10.000 mondmaskers aan en bood hulp en materiaal aan voor het zelf maken van mondmaskers. Daadkrachtig bestuur waarbij de N-VA het voortouw nam.

Sinds de coronacurve een dalende trend vertoont, komen we met z’n allen in een nieuwe fase terecht. De fase waarin het post-coronatijdperk meer vorm krijgt. Zeker in de eerste maanden van dat post-coronatijdperk zullen mondmaskers een belangrijke rol spelen. Op aandringen van N-VA Oosterzele werd een gemeentelijke werkgroep opgericht om onze inwoners van mondmaskers te voorzien. Naast onze schepen Orville Cottenie namen ook onze secretaris Dieter Lumen en zijn vrouw Maïke Mertens deel aan de werkgroep. Beiden staan ze als verpleegkundigen in het AZ Sint-Elisabeth in Zottegem mee aan het front om die crisis te bestrijden. Gezien hun job hebben ze ook de kennis en de ervaring van wat een goed en praktisch mondmasker moet zijn.

Warme solidariteit

Naast de aankoop van 10.000 mondmaskers voor Oosterzelenaren ouder dan 12 jaar, zette de werkgroep in op een warme solidariteitsactie. De gemeente kocht materiaal aan om Oosterzelenaren de mogelijkheid te bieden zelf bijkomende mondmaskers te maken. Vrijwilligers knipten de stoffen voor op een zogenaamde ‘knipdag’. Zo werden pakketjes gemaakt waarmee inwoners zelf mondmaskers maakten, thuis of op de ‘naaidag’ van de gemeente. Dank aan alle vrijwilligers die dat mee mogelijk maakten. Samen zorgen we voor een warm en solidair Oosterzele.