N-VA en CD&V samen naar verkiezingen

Op 29 oktober 2011

Groepsfoto aankondiging kartel

Het Nieuwsblad schrijft:

Atypisch, maar logisch: zo noemen CD&V en N-VA zelf hun beslissing om voor een kartellijst te gaan. 'Neen, Bart De Wever is niet boos, de partijtop heeft zijn zegen gegeven voor deze samenwerking', aldus Jan Martens, zelf arrondissementeel voorzitter van de Nationaal Vlaamse Alliantie. 'Wouter Beke is ook niet kwaad, want ook CD&V pleit voor zelfstandigheid in de lokale afdelingen', voegt Etienne De Winne, voorzitter van de christen-democraten toe.

Dat het nationale succes van N-VA ook afstraalt naar de gemeentelijke politiek, bleek ook in Oosterzele. 'Dat CD&V ons vroeg om met een kartellijst naar de kiezer te stappen is logisch, we deden het ook in 2006', zegt Martens. 'Maar ook oppositiepartij SVVO kwam naar ons toe. Wij hebben naar hen geluisterd en moesten concluderen dat een synergie met CD&V de beste optie was.'

'Ten eerste is er de voorgeschiedenis. Ook al hadden we geen verkozenen bij de vorige stembusgang, we zijn wel steeds actief betrokken bij het beleid. Niet alleen qua realistische benadering van grote dossiers en algemene politieke lijn 'waar we met Oosterzele naartoe willen', ook intermenselijk bleek onze samenwerking een goed huwelijk. De partijen zien het globaal welzijn, SVVO denkt soms iets te particulier. Daarbij zijn we ook realistisch. N-VA is een jonge partij die lokaal de achterstand op de traditionele blokken niet zomaar kan dichtfietsen. Via een kartel, waarbij we als partijen wel onze eigen werking blijven aanhouden, kunnen we elkaar sterker maken.'

Concreet komt het erop neer dat op de kartellijst tweederde CD&V-kandidaten en éénderde N-VA-namen zullen prijken. Burgemeester Johan Van Durme trekt de kop, Jan Martens duwt de lijst. Voor de herkenbaarheid zullen de kandidaten van beide partijen geclusterd worden: CD&V trekt de lijst in blok, N-VA duwt ze in blok.

'Of we geen schrik hebben dat we helemaal naast de boot zullen vallen?' zegt Jan Martens. 'Neen, uiteraard zijn er afspraken gemaakt. Wij zijn ook niet meer het kleine kneusje van in 2006 dat je van uit de hoogte bekijkt hé. Uiteraard staat en valt ons kartel met een verkiezingsoverwinning. Winnen we en halen we een meerderheid, dan is het logisch dat er ook N-VA-pionnen echt mee zullen besturen. Als raadslid of schepen.' (PDX)

Het Laatste Nieuws schrijft:

In Oosterzele trekken CD&V en N-VA in kartel naar de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober
2012. Ondanks de nationale richtlijnen houdt het kartel dus stand. "Met de goedkeuring van Bart
De Wever en Wouter Beke", klinkt het bij de partijvoorzitters in Oosterzele.
N-VA-voorzitter Jan Martens: "We behouden onze eigenheid en gaan na de verkiezingen als
aparte fracties in de gemeenteraad zetelen. Huidig burgemeester Johan Van Durme trekt de lijst.
Ik duw". (DVL)

Nieuwbrief Zottegem schrijft:

Kartel CD&V/N-VA blijft bestaan In Oosterzele gaan ook bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen CD&V en N-VA in kartel naar de kiezer.
Burgemeester Johan Van Durme (CD&V) zal de lijst aanvoeren. Jan Martens van N-VA duwt de lijst. N-VA zal met al zijn kandidaten een blok vormen onderaan de lijst. Op die manier zullen alle kandidaten duidelijker herkenbaar zijn. Binnen de gemeenteraad zelf zullen beide partijen een eigen fractie vormen, maar met een blijvende samenwerking in de zes jaar ie volgen.

Met dit kartel doet N-VA Oosterzele wat de meeste andere afdelingen niet doen. Er werd immers opgeroepen om met aparte lijsten naar de verkiezingen te gaan. Maar de samenwerking in de voorbije vijf jaar in Oosterzele was zo vruchtbaar en het onderlinge vertrouwen zo groot dat het voor Oosterzele beter is om het huwelijk te laten bestaan. Jan Martens is trouwens vol lof over de manier waarop N-VA in deze legislatuur betrokken wordt bij het beleid. Hoewel N-VA geen enkele verkozene heeft in de gemeenteraad is er wel een vertegenwoordiging in de fractievergadering, ter voorbereiding van de gemeenteraad.

Naast een gezamenlijke lijst en programma zullen beide partijen ook samen campagne voeren. (Johan Van Bever)

De persmedeling kan u hier afhalen.