Oosterzele investeert in groen karakter!

Op 5 juni 2016, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid
Nieuwe bomenaanplant in Hettingen

Voor elke boom die wordt gekapt, plant de gemeente twee bomen in de plaats! Dat is de filosofie omtrent het natuurbeleid van de gemeente Oosterzele. Groen wordt vervangen door groen, en zelfs maal twee!

Oosterzele is een landelijke en groene gemeente. N-VA Oosterzele doet er samen met haar coalitiepartner alles aan om dit te behouden en deze karakteristiek van onze gemeente te verstevigen. Bevoegd schepen Jan Martens (N-VA Oosterzele) verdedigt dan ook zijn beleid: "Bomen die momenteel voor problemen zorgen of kaprijpe bomen, zullen worden gerooid. In de meeste gevallen worden op dezelfde plaats nieuwe, streekeigen bomen of struiken aangeplant, waarbij men meer rekening zal houden met de functie van de onmiddellijke omgeving zodat er op termijn geen schade wordt veroorzaakt in residentiële bebouwing. We leren uit de fouten van het verleden.” Daarenboven willen we nogmaals benadrukken dat er voor elke gerooide boom die niet op de zelfde plaats teruggeplant wordt, er twee in de plaats komen. Het zelfde beleid wordt toegepast bij particuliere aanvragen. Kaprijpe bomen en productiebossen moeten heraangeplant worden. Snoeien om te bloeien dus!

Het gevolg van dit beleid is dat ook de Japanse Kerselaars in de Hofkouter worden gerooid. N-VA Oosterzele neemt akte van het feit dat deze beslissing nogal wat stof doet opwaaien. Het zijn mooi bloeiende bomen, enkele verduidelijkingen zijn dan ook op hun plaats.

De Japanse Kerselaar is een 'parkboom'. Als ‘laanboom’ wordt hij na verloop van tijd hinderend. Bij een ‘laanboom’ moet men rekening houden met de wortels van de boomsoort in kwestie en men kijkt naar bomen die diep wortelen, wat bij de Japanse Kerselaar niet het geval is. Of men kiest voor een duur plantkorfsysteem. Wanneer men bomen aanplant is het dus belangrijk dat men ook kijkt naar de functie van de plaats waar deze bomen komen.

Het Oosterzeelse bestuur ontving meermaals klachten van inwoners en gebruikers van de Hofkouter. Zo zijn er reeds wortels in een waterput gegroeid en bemoeilijken oppervlakkige wortels het onderhoud. Bovendien vormen deze oppervlakkige wortels een obstakel voor senioren of minder mobiele mensen bij het gebruik van de wegberm. De problemen die werden beschreven zijn eigen aan de boomsoort. Een realistisch alternatief voor het rooien van deze bomen is er dus niet.

Wel komen er andere bomen in de plaats. Daarbij zal N-VA Oosterzele, bij monde van zijn bevoegd schepen Jan Martens, samen met haar coalitiepartner kiezen voor geschikte, streekeigen bomen. Dit om tegemoet te komen aan de problemen die er nu zijn én om ervoor te zorgen dat de wijk haar groene karakter kan behouden.

Kortom N-VA Oosterzele betreurt het rooien van deze prachtig bloeiende bomen, maar staat achter deze toekomstgerichte beslissing. N-VA Oosterzele zal er sterk op toezien dat het groene karakter van onze gemeente blijft behouden en wordt verstevigd.