Oosterzele wordt bij-vriendelijke gemeente

Op 5 juli 2016, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid
Volle berm

OOSTERZELE - De Gemeente Oosterzele onderschrijft het charter bij-vriendelijke gemeente, dat besliste de gemeenteraad op 23 maart 2016. Door het charter te ondertekenen, engageert het gemeentebestuur zich om een sensibiliseringscampagne rond bijen op te zetten en om een concrete actie uit te voeren naar het creëren van een stuifmeelrijke omgeving. Om dat te doen, zal Oosterzele in samenwerking met lokale imkerverenigingen, milieuverenigingen en de Minaraad een concreet lokaal actieplan opstellen.

De taak van de Gemeente in het charter is opgesplitst in drie belangrijke thema’s; in het actieplan zullen daar diverse werkpunten aan gekoppeld worden:

zorgen voor een stuifmeelrijke omgeving op alle openbare plaatsen
de burger sensibiliseren
de landbouw en de industrie sensibiliseren

Waarom?

De bijenpopulatie staat de laatste jaren enorm onder druk. Nochtans zijn bijen van cruciaal belang voor de bestuiving van vele inheemse planten en landbouwgewassen. Eén van de oorzaken van de massale sterfte is de verminderde aanwezigheid van geschikt voedsel voor de bijen door een vermindering van de biodiversiteit. Onze hedendaagse akkers en weiden bevatten te weinig tot geen bloemen. Ook het gebruik van pesticiden speelt nog steeds een rol in het uitdunnen van de bijenpopulatie.