Wegbermen moeten visitekaartje worden

Op 15 september 2013

Het Bermbesluit dateert van 1984 en stipuleert dat wegbermen in Vlaanderen maar 2 keer per jaar gemaaid mogen worden, namelijk vanaf 15 juni of vanaf 15 september. Daarbij moet alle maaisel binnen de 10 dagen weggebracht zijn en zijn pesticiden uit den boze.

‘Die maaiperiode is niet altijd ideaal’, zegt N-VA-schepen Jan Martens. ‘Ze is soms te kort tijdens de zomerperiode. En de grote hoop bermmaaisel verwerken is niet evident. Via een goedgekeurd bermbeheerplan kan van die maaiperiode worden afgeweken.Oosterzele heeft sinds begin dit jaar zo’n eigen plan.’

En dat is er aan te zien, al valt het op dat er niet overal ‘gelijk gemaaid’ werd. ‘Klopt’, zegt Martens. ‘Ons plan laat toe dat we onze maaibeurten afstemmen op het type berm. Op basis van de plantensoorten, hun talrijkheid en de landschappelijke ligging, maakten we een inventaris op van de bermtypes. In 159 straatdelen werden zo 201 plantensoorten opgemerkt. Oosterzele heeft 11 bermtypes, wat resulteert in 3 types maaibeheer.’

‘Zo is er 120 km berm met zeer voedselrijke en verstoorde vegetatie. Die wordt 2 keer per jaar gemaaid, een 1ste keer vanaf 15 mei, een 2de beurt vanaf 15 september. De matig voedselrijke en voedselarme bermen – in totaal 75 km – worden ook tweemaal onder handen genomen: vanaf 1 juli en vanaf 1 oktober. De 10 km berm met ruigte- of houtachtige vegetatie of begrensd door bos, wordt om de twee jaar, vanaf 15 oktober gemaaid. Plaatsen waar verkeersveiligheid een punt is, kunnen te allen tijde gemaaid worden.’

Eerste snede