Jeugddebat 2/10/2018

Op 7 oktober 2018, over deze onderwerpen: Jeugd

Vorige week namen onze twee jongste kandidaten Hanna Courtijn en Simon Lejeune deel aan een debat over Jeugdbeleid.

Via onderstaande kunnen jullie de presentatie en de bijhorende uitleg herbekijken. (Presentatie onderaan)

SLIGHT 1: Vooreerst wil ons kartel de organisatie en de moderatoren bedanken voor hun belangstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen. Wij appreciëren ten zeerste de belangstelling in ons jeugdbeleid. Omdat wij evenzeer een hart hebben voor jeugd hebben wij ervoor gekozen enkel onze jongsten naar voor te schuiven als onze vertegenwoordigers.

SLIGHT 2: Ten tweede willen wij een kleine kanttekening over onze filosofie van beleid verduidelijken. (jeugd) Beleid is de definitie van het organiseren, uitvoeren en sturen van wensen en verwachtingen van de inwoner en het wettelijk kader waarbij een goed bestuur streeft naar een continue balans tussen inkomsten en uitvoeringen. Het jeugdbeleid omvat alle jongeren van 0 tot 30 jaar en wordt gevoerd over alle beleidsdomeinen heen.

SLIGHT 3: Enkele speerpunten van onze visienota jeugd

SLIGHT 4: Ons kartel heeft telkens belang gehecht aan jeugdparticipatie. Wel merken wij op dat er ruimte is voor verbetering. Volgende punten moeten de jongeren meer inspraak geven in het beleid:

CD&V/N-VA wil inzetten op sensibilisatieavonden voor jongeren om drempelverlagend effect te bewerkstelligen.
Ons kartel wil starten met het samenstellen van jeugdpanels die bestaan uit vrijwilligers uit de georganiseerde en niet- georganiseerde jeugd.  De jeugdpanels worden samengesteld per leeftijdscategorie. De jeugdpanels zullen als bijkomend adviesorgaan fungeren naast de jeugdraad en actief worden betrokken bij de opmaak van actieplannen voor de komende beleidslegislatuur;
Bijkomend wil ons kartel de jeugdmonitor uitrollen in de scholen en de bibliotheek.
De jeugdmonitor is een tool en online bevragingstool die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt van alle Vlaamse steden en gemeenten en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)). Met de tool kunnen ze groepen kinderen en tieners vanaf het derde leerjaar tot en met het tweede middelbaar bevragen over hoe zij wonen en leven in hun buurt, stad of gemeente ervaren.

De gemeente zal deze tool gebruiken voor de invulling van het beleidskader beter af te stemmen op de noden van jongeren vandaag.

Jongeren krijgen momenteel de inspraakmogelijkheid om punten op de agenda van adviesraden te plaatsen. Advies wordt niet louter gevraagd maar vooral gegeven. CD&V/N-VA pleit er dan ook voor om de bestaande middelen te blijven voorzien voor de adviesraden.

SLIGHT 5: Het tweede speerpunt van ons kartel gaat over jeugdveiligheid. Ons kartel kaderde jeugdveiligheid aan de hand van 3 punten:

JEUGDVEILIGHEID VIA MOBILITEIT
Ons kartel wil geen zwaar doorgaand verkeer aan de schoolomgevingen. De gemeente heeft hiervoor de bevoegdheid langs de gemeentelijke wegen. Langs de gewestwegen kunnen wij hierop aandringen.

Het behalen van het SAVE- charter door het opstellen van een concreet actieplan. Dit concreet actieplan omvat de onder meer de volgende punten.
Het blijvend ondersteunen van de verkeerseducatie zoals bijvoorbeeld de scholengordel en het voetgangers -en fietsexamen en project dode hoek. Het organiseren van sensibilisatiecampagnes rond het dragen van fluo vestjes en het dragen van fietshelmen. Het verder optimaliseren van de school route kaart en het digitaliseren ervan via route2school, het organiseren van een hoog handhavingsniveau. Ons kartel wenst de vorming van Missing You vzw te promoten. Dit is een vzw die vormingen geeft rond het omgaan met rouw en verdriet bij verlies van een groepslid. Bovendien wenst ons kartel de organisatie OVER HOOP de mogelijkheid te geven vormingen en sessies te geven in ons patrimonium.   De vzw Over Hoop brengt families met jonge verkeersslachtoffers bijeen en ondersteunt hen in hun rouwproces.

JEUGDVEILIGHEID MBT PERSOONLIJKE INTEGRITEIT
- CD&V en N-VA wil het beleid meer inzetten op veiligheid mbt de persoonlijke integriteit. Daarom wil CD&V en N-VA een nauwere samenwerking met de scholen en de jeugdverenigingen. Samen met de ondersteuning van organisatie zoals AWEL (elke jongere tussen 6 en 25 jaar oud op zoek naar een antwoord op een vraag, worstelend met een onbesliste keuze of verveeld met een verhaal kan volledig gratis en anoniem contact opnemen met Awel) en Stichting Stop Pesten met Patricia Bolwerk en de vormingen van NO BLAME willen wij een actieplan opstellen om pesten tegen te gaan.

JEUGDVEILIGHEID MET EEN HART

- CD&V/ N-VA zet in op preventief beleid inzake hartveiligheid door het voorzien van opleidingen in de sportclubs om risico’s bij jeugdsporters te detecteren door organisatie van harttesten voor jonge sporters. Verder blijven we het label hartveilige- gemeente waardig door het plaatsen van AED- toestellen en het organiseren van vormingen in samenwerking met het rode kruis.

SLIGHT 6: COMMUNICATIE OP MAAT VAN DE JEUGD

- CD&V/N-VA wil moderne mediakanalen gebruiken om ontvankelijker te communiceren met de jongeren via youtube en Whatsapp.

- Bovendien willen we het infozine pimpen met een rubriek “infoforyou(th)” gericht naar jongeren met gemeentelijke artikelen op maat gemaakt voor jongeren.

SLIGHT 7: JEUGDWERKONDERSTEUNING

- Ons kartel zal de bestaande subsidiëring voor de jeugdwerkinitiatieven behouden. Bovendien wil het kartel de reglementen aanpassen zodat ook “good practices” kunnen worden gesubsidieerd. Onder good practices verstaan we: jeugdverenigingen die aandacht besteden aan gezonde voeding, goed sorteren, duurzaam onderhoud en daar ook rond werken in hun vereniging. Ik geef een voorbeeld.

- Ons kartel wil ook inzetten op de leefomgeving van jongeren door het creëren en wijzigen van ruimtes waar de speelprikkels meer inspelen op de behoeften van het kind. Wij willen de huidige routekaarten pimpen tot een speel- en sportroute en de huidige pleinen verbinden met elkaar. Kleurenroutes worden uitgestippeld adhv leeftijdscategorieën en speelbehoeften van het kind en de jongere . Wij willen een beweegpadenkaart die correspondeert met de leeftijd van het kind en de jongere.

- Het kartel wil een speelbeheersplan opmaken om meer en tijdig de huidige ruimten te onderhouden.

-  Ons kartel heeft reeds getoetst of pop-up speelinitiatieven aantrekkelijk zijn voor de jongeren. Gezien de steeds veranderende speel behoefte en tijdsgeest van jongeren blijken deze initiatieven wel aantrekkelijk.  Het kartel wil deze pop-up speel en sportinitiatieven uitbreiden en zo het aanbod uitbreiden.

- Het kartel wil de gemeentelijke uitleendienst uitbreiden met speelboxen met groepspelen zolas rummikub, een grote jengaset enzoverder.

SLIGHT 8: JEUGD EN RWO

Wat betreft jeugd en ruimtelijke ordening wil CD&V/N-VA:

- de bestaande speelruimte open stellen voor alle jeugd. De pleinen van de gemeentelijke scholen stellen we open voor alle jeugd. Bovendien wil het kartel een onderzoek voeren naar eventuele niet benutte ruimtes zodat deze eventueel kunnen ingericht als speelruimte.
- Het kartel is reeds bezig met de uitbreiding van het speelbos. Dit is nu in de handen van het gewest volgens de lopende procedure.