N-VA Oosterzele strijdt voor landelijk karakter en open ruimte

Op 24 mei 2023

N-VA Oosterzele opent de strijd voor het behoud van open ruimte en het landelijk karakter van de gemeente Oosterzele. De lokale N-VA-afdeling pleit voor een nieuwe langetermijnvisie op ruimtelijk beleid in Oosterzele en schuift daarbij vijf kernpunten naar voor. “De langetermijnvisie die de gemeente vandaag hanteert is verouderd en achterhaald”, klinkt het bij N-VA Oosterzele. Mede daardoor komt volgens N-VA Oosterzele het open en landelijk karakter van de gemeente steeds meer onder druk te staan en is er een wildgroei aan grote bouwprojecten. “Het is tijd om duidelijke keuzes te maken over waar we met onze gemeente naartoe willen. Het is tijd voor een nieuw ruimtelijk beleid”, aldus lokaal N-VA-voorzitter Simon Lejeune.

Hoe een gemeente omgaat met de beschikbare ruimte, vatten steden en gemeenten samen in een langetermijnvisie. De langetermijnvisie die de gemeente Oosterzele hanteert, dateert al van 2010. Bovendien zijn er op tal van beleidsniveaus sindsdien heel wat nieuwe inzichten opgenomen, waar ook gemeenten rekening mee moeten houden. Zo wil het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen tegen 2040 bijkomend ruimtebeslag tot 0 hectare reduceren. Daarnaast werkt men op Vlaams niveau aan een bouwshift waarbij specifieke regelgeving rond woonuitbreidingsgebieden zal worden opgenomen. Op lokaal vlak stelde het gemeentebestuur enkele goede voornemens op. Zo werd op aansturen van N-VA Oosterzele in het bestuursakkoord opgenomen dat er een performant en transparant bouwreglement moest komen. En ook Klimaatactieplan dat het gemeentebestuur in 2021 opstelde, voorziet in concrete actiepunten om verharding tegen te gaan en in te zetten op meer groen.

Van die goede voornemens kwam tot op heden nauwelijks iets in huis, zo stelt N-VA Oosterzele. “Men moddert aan, men heeft geen duidelijke visie en men maakt geen duidelijke keuzes.” De keuze volgens de lokale N-VA-afdeling is nochtans duidelijk. “Willen we dat Oosterzele in de toekomst qua ruimtelijke planning en indeling meer en meer opschuift richting een voorstedelijke gemeente? Óf willen we het beeld van Oosterzele als toegangspoort van de Vlaamse Ardennen kracht bijzetten en het landelijke karakter en open ruimte beschermen, bewaren en waar mogelijk versterken?” Voor N-VA Oosterzele is het antwoord duidelijk. “Wij kiezen voor een landelijk Oosterzele met open en groene ruimte. Die keuzes moeten we maken en daarmee moeten we beleidsmatig aan de slag. Doordacht, niet dogmatisch. Doortastend, niet betuttelend. Resoluut, maar ook rechtvaardig.”

Om die keuze te maken is er volgens N-VA Oosterzele dringend nood aan een nieuwe langetermijnvisie op ruimtelijk beleid. Een nieuw ruimtelijk beleidsplan moet de verouderde, achterhaalde langetermijnvisie uit het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan vervangen. Bovendien moet er ook (eindelijk) werk gemaakt worden van een duidelijke, performante woonvisie. De lokale N-VA-afdeling schuift vijf kernpunten naar voor die in een nieuwe langetermijnvisie moeten worden opgenomen:

1. Open ruimte bewaren, beschermen en versterken.
  2. Verhardingsgraad terugdringen tot onder de 10%.
  3. Groenblauw netwerk van bossen en beken versterken en uitbreiden.
  4. Opstellen van een woonvisie, met verscherpte, meer duidelijke en transparante bouwnormen.
  5. Economische ontwikkeling doordacht ondersteunen.

Via https://oosterzele.n-va.be/ruimtelijk-beleid informeert de lokale N-VA-afdeling over de naar voor geschoven kernpunten. Daarbij roept de lokale N-VA-afdeling Oosterzelenaren op die willen meedenken over het ruimtelijk beleid in Oosterzele. “Wie wil meewerken aan het behouden, bewaren en versterken van het landelijk karakter en de open ruimte, is meer dan welkom”, besluit N-VA Oosterzele.